I veckan besökte jag ett seminarium med inriktning på hur man kan skapa bättre förutsättningar för svenska miljöföretag att kommersialisera sina produkter. I Sverige är vi duktiga på att ta fram nya idéer och det startas en hel del cleantech-företag vilket inte minst Global Cleantech Innovation Index för 2012 visar, där Sverige ligger på tredje plats efter Danmark på första plats och Israel på andra plats. Mindre smickrande är dock statistiken för hur framgångsrika företagen är att kommersialisera cleantech-idéerna. Där kommer Sverige först på 22 plats. Intressant är att Danmark toppar även denna lista.

Det som framkom tydligt under seminariet var att det förvisso satsas mycket pengar i Sverige på forskning inom miljö- och energiområdet, men betydligt mycket mindre pengar går till att hjälpa igång företag som försöker kommersialisera idéerna. Risken känns uppenbar att det därför tas fram en mängd nya intressanta tekniska lösningar som hamnar i malpåsen för att det inte finns pengar och resurser för att realisera dem. Dessutom är miljöområdet inte riskkapitalisternas förstaval eftersom det ofta tar lång tid att räkna hem en sådan investering.

Samtidigt brinner det i knutarna att hitta nya bränslen och tekniker för att minska utsläppen av växthusgaser. Fortsätter vi i samma takt som idag kommer vi år 2030 behöva två planeter för vår försörjning och år 2050 tre planeter. Ur ett långsiktigt perspektiv, både ekonomiskt och miljömässigt, är därför cleantech-företag det mest sunda att satsa på. Hoppas att fler inser det medan tid är …