Det är lite intressant att se vilket engagemang det blir när bensinpriset går upp. Är det något som riktigt upprör den svenska folksjälen så är det när bensinen går upp med x antal öre per liter. För det är väl en mänsklig rättighet att köra bil precis hur mycket vi vill. Helst en och en i långa lämmeltåg på väg till och från våra arbeten. Så, sänk genast bensinpriset så att vi kan köra ännu mera …

… eller det är kanske så att bensinpriset inte är grundproblemet. Trenden är att bilåkandet i Sverige ökar, med uppenbara konsekvenser för miljön. Istället för att fokusera på kostnader för bilisterna kanske vi skulle fokusera mera på totalkostnader för samhälle och miljö. Och det finns faktiskt många sätt att få ner bilåkandet och på så sätt skapa vinster för miljön, samhället och individen:

  • Åk kollektivt. Det är mera miljövänligt, säkrare och billigare. Visst det funkar inte praktiskt för alla, men för många. Jag hör själv till dem som tidigare körde bil mest av bekvämlighet. Så skapa en opinon för utbyggnad av kollektivtrafiken istället för sänkta bensinpriser. Det skulle alla tjäna på. I Tokyo åker 90% av befolkningen kollektivt, lösningar finns.
  • Funkar det inte att åka kollektivt så kan man kanske samåka med någon och få trevligt sällskap på köpet.
  • Man måste ju inte heller köra runt i en stor bensinslukande bil. Nästa gång det är dags att köpa bil kan man överväga både bränsleförbrukningen som sådan och val av bränsle. En gasbil känns som ett intressant val för mig nästa gång.
  • Ta inte bilen i onödan för de korta sträckorna. Det går faktiskt att promenera eller cykla ibland och få lite gratismotion.

Det är också intressant att fundera kring orsakerna till de höjda bensinpriserna. Oron mellan västvärlden och Iran är kanske trots allt mera allvarligt än att det kostar 50 kr mera när vi tankar.

Sänkt bensinpris, nej tack!  – Bättre kollektivtrafik, ja tack!